Powered by Blogger.

Ti' Ya Syg Harraz...Harraz Syg Ti'Ya





Anak tu anugerah Allah yang paling berharga, penyambung keturunan. Kelahirannya dinanti seisi keluarga, tangisannya disambut dengan linangan air mata kegembiraan. Setelah 9 bulan berjuang hidup keseorangan dalam rahim si ibu, bila cukup masa si kecil yang berjari halus akan keluar menjenguk dunia. Lihatla dunia..saya dah datang!

13 Ramadhan yang lalu, kakak iparku selamat melahirkan seorang bayi kecil yang sangat chumel. Beratnye cume 2.5 kg tapi skang setelah 2 bulan, berat si kecil dah mencecah 5.5kg..Alhamdulilah tumbesarannya berlaku dalam keadaan yang sihat dan baik.

Si kecil itu dinamakan Muhammad Harraz..bererti Yang Sangat Warak. Insyaallah, dengan didikan yang betul, dia akan membesar menjadi hamba allah yang beriman, alim, dan tinggi akhlak dan budi pekertinya.

Harraz membesar dengan penuh kasih sayang. Ayah, ibu, Atuk, Opah, mak cik sedara, pak cik sedara dan Auntie Ya dia sgt2 sayang pada dia. Bertuah Harraz...(^_^)

Tapi naluriku sebagai manusia tersentuh bila mengenangkan nasib anak-anak kecil yg dibuang oleh ibu dan bapa kandungnya. Sampai hati buang bayi yang comel ni..Pandangla mata mereka..pasti akan terlihat pandangan sayunya yang minta di kasihi..pandang la bibir mungilnya yang tak henti-henti menyatakan 'saya sayang ibu' dengarlah degupan jantungnya yang tak henti2 mengepam darahmu ke seluruh tubuh kecilnya..lihatlah wajahnya yang manis itu..dia sedang berjanji untuk menjaga ibunya apabila tua kelak..

Namun, ibu-ibu tersebut masih tergamak membuang zuriat mereka. Kenapa? Malukah kerana melahirkan anak luar nikah? Ahh, mereka patut lebih malu dengan diri sendiri kerana melakukan zina sehingga melahirkan anak ini yang sampai ke hujung nyawanya akan terpalit cela dan hina atas perbuatan ibu dan bapanya!

Takut kerana mempunyai anak luar nikah? Sudahlah..kamu patut lebih takut pada hukuman Allah kerana membunuh bayi itu..Si kecil itu lebih ketakutan apabila berhadapan dengan maut..tidakkah kamu selami hati kecilnya yang menjerit-jerit ketakutan, kesakitan apabila digigit semut-semut, anjing dan haiwan pemangsa yang lain?

Ibu yang membuang anak adalah lebih hina dan terkutuk dari binatang. Syaitan pun akan menangis bile membuang keturunannye.

Ada sesetengah yang berpendapat...bayi yang dibuang itu bayi luar nikah...tidak sah taraf..mungkin lebih baik bayi dari keturunan tercela itu meninggal sahaja dari hidup kerana khuatir di kemudian hari nanti pelbagai kejahatan, kemaksiatan, dan mungkin sejarah yang sama akan berulang kembali.

Bolehkah kite berfikiran cam tu?? Kejamkah kite kalau ada pemikiran cam tu yang hadir dalam dalam hati kite?

2 comments:

Her0inMalaya November 11, 2010 at 4:08 AM  

waahh...nmpknya kak nadia dh jd mak sdara skang....tahniah2...!!! c0mel sgt harraz....cm aunty dier...heheh..pe2 p0wn wnie d0akan harraz mnjadi ank yg s0leh..amin...:)

Nadia Rafeeza November 13, 2010 at 7:13 PM  

wahhhh..mmg class heroin malaya akak yg sorang ni..hehhe..

Yup dah ade anak buah..hehehhe...happy..happy!

Amin2..insyaallah..tenkiu

Post a Comment

  © NOME DO SEU BLOG

Design by Emporium Digital