Powered by Blogger.

Hati yang berdebar...


Ada sebab mengapa hati ini berdebar...

'i nak bawak u jumpe parent i...hujung minggu ni kite pegi k..u tak payah pening2 cari alasan..my decision is final!'

gullpppppp...okay..

Siyes...aku mmg rase berdebar sangat. Mungkin bagi sesetengah org benda ni tak jadi isu pon...tak de de nak berdebar2 bagai...Tapi bg aku, ni mmg sesuatu yg menakutkan..Selama 26 tahun aku idup tak pernah sekali pun aku pegi rumah lelaki, apatah lagi nak pegi jumpe mak bapak dia bagai...kali ni bile dah berpacaran, lambat laun aku mesti kena jumpe keluarga dia..

dipendekkan cerita..ahad minggu lepas (27 feb 2011) aku ikut dia balik kampung dia kat Triang Pahang..jauh jugak ler..dekat nak 3 jam..

Aku berharap kampung dia jauh dan jauh lagi..bia tak sampai2..sebab aku gle takut..cuak..berdebor..mcm2 perasaan la..Akhirnya setiap perjalanan mesti sampai ke destinasinya...Jadi setelah mengharungi perjalanan aku pon sampai rumah dia..

Bile kereta dia dah berenti, enjin pon dah dimatikan, kunci pon dah ditarik, pintu pon dah dibukak dia cakap 'Ai..tak nak turun ke?'

Betul ke ni rumah u? dah sampai eh? bukan rumah u jauh lagi? Wah byk plak soal aku padahal sah2 la tu rumah dia..takkan dia berenti kat umah ketua kampung plak..cehh~

Seperti selalu, dia yg sentiasa sabar dengan aku jawab " kite dah sampai sayang..come..'

okay..aku pun tak tahu nak buat ape lagi..ikut hati mau je aku buat2 pengsan kat situ..tp kang over la sgt lakonan aku tu..silap2 haribulan bleh memang Anugerah Bintang Popular (bueeekkk)

Jadi aku turun dari kereta. Aku tarik nafas dalam2..cube berlagak biase..

Satu kelibat wanita awal 50-an terkoncoh2 bukak grill pintu yg berkunci sambil membetul2kan tudung di kepalanye (ece, mcm tulis novel lak)..Bibirnye dari tadi mengukir senyum...betul ckp org..senyum tu penawar penyakit..hati aku yg gundah gulana bile ternampak senyuman dari mak cik itu rase lega sgt..teringat lagu Malique & Najwa...Senyum tak perlu kata apa2..senyum...

Assalamualaikum..aku bagi salam..sambil terus bersalaman dengan mak cik itu..Okay! salam siap cium tangan lagi..wah sopannyer aku..

Mak cik sihat? (ceh, tak menyempat2 bertanye)

Mak cik sihat..jom masuk..jom...Mak cik tadi membawa aku ke satu ruang di rumahnya..

Duduklah..mak cik tgk Nona ni..Ayu Raudah kawin..(Ok..nasib aku suke ayu raudah..jadi aku tau la jugak pasal dia sket2)

owhh..padankan dorang berdua mak cik..sama cantik..

Betul..tapi kesian kat Rita Rudaini..masa dia kawin tak de nak buat meriah mcm ni..(okay, mak cik ni seolah-olah cube mengheret aku utk bergosip..nampaknya dia perasan aku ni mmg kaki gosip..hahaha)

..bla..bla...bla...(setengah jam)

'Yang, dahla tu kata tadi nak solat'..Okay, ada satu makhluk telah mengeluarkan aku dari terus menerus bergosip..

'owh..okay'

Jap..mak cik amikkan telekung..

Pertemuan dengan mak abah Hakimi berjalan dengan lancar...Sekurang2nyer aku tak la diam mcm patung..reti jugaklah aku membawa diri kat rumah org..hahahha..sembang pon main lari2 tajuk je..kejap2 cte tu..kejap2 cte pasal kelape sawit dan getah bagai..nadia..nadia..Belasah je la!

Cume...lepas mak dia dah hidang semua, aku pon dah makan, then ble nak balik, aku angkat makanan (bihun sup) ke dapur...mak cik tu ckp tak payah basuh...Aku yg bendul ni pon tak basuh la pinggan2 kotor tu..(sejak biler jadi lurus bendul ni? mesti dah berjangkit dgn kimi! cehhh~)

Then, ble fikir2 balik, kenape la aku tau basuh je pinggan yg tak seberape tu? Adeh....
Biler balik rumah, mak abah aku yg kepoh tu terus bertanye mcm2...

'Kejap..kejap..sebelum tanye ape2..biar kite tanye dulu...tadi kite tak basuh pinggan yg kite angkat ke dapur..Gosh! Menyesal sangat rasenyer..mcm mane ni mak?'

Mak aku selamba je cakap ' Ok lah tu..kali pertama jumpe, tak payah tunjuk rajin sangat..buat biase2 je...'

pulakkkk....harap2 mak cik tu pon fikir cam tu..hehhehe..

Lepas jumpe family kimi..aku rase, insyaallah aku boleh masuk dalam keluarga dia..mak n abah dia sangat sederhana orgnye..cakap pun berhati2, kata2 pon indah tersusun..patutlah my sayang pun berperangai mcm tu jugak..

Aku rase selesa dgn family Kimi...aku pun dapat terima mak n abah dia dengan baik...Harap2 mereka akan jadi mak dan ayah mertuaku kelak. Amin2..




4 comments:

Unknown March 6, 2011 at 2:57 AM  

hehehe..cerah masa dpan
dh diterima baek tu..psni blik umah mak mertua ade la teman b'gosip...
yeay2. mkn nasik minyak lg..montel la ak pasni...asik mkn nasi minyak jer..
rumate i really happy for u

Nadia Rafeeza March 6, 2011 at 11:59 PM  

hehhehe..tq sgt2..
aku harap ko jugak akan jumpe ur soulmate...ble dah jumpe 'jodoh' ko..percayalah..laluannyer takkan beronak berliku..semuanyer jln lancar..mcm magik, seolah2 ikut jadual yg Allah tetapkan..

luvrina_livina March 13, 2011 at 11:17 PM  

nadia aku jejalan kat blog ko .. bestnya baca citer ni .. aku pun xcited... tetiba aku nak active balik heheh tapi aku x reti sgt ko ajar aku ea.... lagi2 yg ble wat duit camno erk hahahah saje je nak test

Nadia Rafeeza March 19, 2011 at 8:22 AM  

@Nana: aku slalu jugak lepak blog ko..bace cte2 lawak dlm tu..tapi lame tak updates..aku slalu gi sane kot2 ko upload ape2..

Aku pon tak expert sgt..gitu2 je..

yg cari duit tu aku saje je join..nk mencube2..tapi agak lambat jugak la nak tunggu hasilnyer..nasibla modal murah..hehehe

Post a Comment

  © NOME DO SEU BLOG

Design by Emporium Digital