Powered by Blogger.

Si comel yang manja & ceria






Haraaz dah 6 bulan! Cepat sangat masa berlalu, rase mcm baru je lagi along telefon bagitau kakak iparku dah selamat bersalin. Skang di usia 6 bulan, dengan berat badan 7.99 kg, Haraaz nampak chumel sangat...Paling penting dia sangat baik budaknyer, x de nak meragam2, menangis2. Boleh dikatakan Haraaz pandai bawak diri, sentiasa manja, dan ceria. Happy sgt ble tgk dia punyer perangai yg tersangat la cute...
Kalau dia tgh main best sgt dok perati..lincah, cergas, dan ceria..

Satu perkara yang buat aku 'impress' sgt dengan si kecik ni..perangai dia yg sensitif dan cepat terasa..hehehe..bygkan baru 6 bulan dia dah pandai merajuk..

1. Kalau dia dah lame x jumpe opah dia (mak aku), siaplah..ble jumpe mesti dia wat2 sombong dengan mak aku..sebelah mata pon dia tak mo pandang..puas la opah dia memanggil..sikit pon dia x pandang...sejam kemudian, baru dia terhegeh-hegeh ngendeng kat mak aku..lama jugakkan dia merajuk..sejam tu..hehehe..Mungkin dia rasa opah dia tak sayang dia..tak mo jumpe dia slalu, buat dia terindu-rindu, lame tak tdo peluk2 dgn dia..tu yang dia merajuk..heheh..mcm2 kan.

2. Haraaz slalu merajuk dengan ayah dia (abg aku) sebab abg aku ni pon sengal jugak..hahaha..layan Haraaz macam la budak tu dah darjah 6..Abg aku ni jimat cermat orgnyer..soal duit mmg tahap bleh jadi jutawan..jimat! Ble dah ada anak, sedikit sebanyak mmg la duit tu terlebih sket digunakan..pampers, susu, medication..mcm2 kan..Haraaz ni tgk la badan dia..mmg montel..dia mmg kuat menyusu..sehari 12 botol..(amik kau!)..susu dia plak bukan seringgit dua..80 henget setin..kdg2 seminggu abes 1 tin..mak datokkkk...Maka nak dijadikan cerita, ayah dia pon mule la merungut...ayah dia cakap..Haraaz ni..menyusu banyak..abes duit ayah asyik beli susu jek (lebih kurang gini la ayatnyer)..Sepanjang ayah dia pok pek pok pek..Haraaz dah cebik2 muka nak nangis..Abes je ayah dia membebel..terus Haraaz menangis sedih..(suara mendatar, air mata bergenang & menitik) Sekali anak sedara aku sentap giler la..dekat nak satu hari dia tak menyusu tau..dun play2..dia yg kuat menyusu langsung xnak menyusu..pelik benor aku rase eh...MOGOK LAPAR plak anak aku tu...pe lagi gelabah puyuh la ibu & ayah haraaz..risau kan..tak menyusu langsung..lapar kot...sumbat susu, dia tak mo..sumbat lagi, dia tepis..Last2 abg aku dengan penuh kesedihan pujuk dia..lame sket baru dia okay..pastu ape lagi balun susu cukup2 la..lapar kan

3. Baru-baru ni kejadiannyer...pagi sabtu tu abg aku & kakak ipar aku plan nak balik kuala selangor pada...dorang pon bincang2..si kecik ni agaknyer faham yang hari tu dia nak jumpe opah dia...Tapi dah tgh hari ibu & ayah dia masih wat bodo lagi..mengemas la, masak la, jemur kain la..Haraaz pon ape lagi..tension la..dia kan dah tak sabar nak jumpe opah dia..Ape lagi, Haraaz bantai la meragam..menjerit-jerit, mak & ayah dia plak sibuk wat keje rumah..tak layan la si gendut tu...dia pon ape lagi makin menjadi2 la...Ayah dia yg tgh jemur kain tu tak tahan, amik dia, masuk dalam besen (ape kes la abg aku ni?) terdiam jap Haraaz dok dlm besen..hahaha..

Ble keje abg aku selesai..Haraaz sambung meragam lagi..nak balik jumpe opah..nak balik jumpe opah..gitu la gamaknyer dia nak ckp..Ibu & ayah dia wat dunno lagi..bleh plak siap donat seuli bagai..Haraaz dah tak terkuase lagi nak balik..Ayah dia geram, bantai montot Haraaz byk2 kali..meraung la si kecik tu..

Haraaz cam biase MOGOK lagi..sepanjang perjalanan nak ke Kuala Selangor, dia langsung tak layan ayah dia...sebelah mata pon x pandang tau..jenuh la ayah dia acan2 dia..haraaammmm dia nak layan..siyes je muke anak sedara aku tu..last2, ble abang aku menunjukkan kesungguhan tahap terharu barulah Haraaz cair..barulah dia nak gelak2 dengan ayah dia..

Kesimpulannyer, anak sedara aku ni walaupon kecik tapi kemain pandainyer bab2 terguris perasaan ni..Geli hati ble tgk telatah dia..yang pasti dia memang 'permata' bg kami semua. Semoga Haraaz terus ceria, dan bahagia. Ti'ya syg Haraaz sgt2...mmmuuuuaaaahhhh.

0 comments:

Post a Comment

  © NOME DO SEU BLOG

Design by Emporium Digital